Z.O.Z. Cum Dederit – Antonio Vivaldi

Nu het richting Pasen gaat horen we na een kleine pauze steeds meer J.S. Bach.
In de tijd van Bach werd er voornamelijk gebruik gemaakt van jongens sopranen en countertenors. Countertenors waren opvolgers van de castraten die aan het eind van de 18e eeuw door het aanbreken van de Romantiek uitgezongen waren.

Wanneer ik aan J.S. Bach denk, denk ik automatisch aan aria’s van countertenors, bijvoorbeeld het ‘Buß und Reu’of het ‘Erbarme dich’
Maar niet alleen Bach maakte gebruik van deze stem, alle componisten rond de 18e eeuw zochten naar een stem die de castraat kon vervangen, evenals Vivaldi een tijdgenoot van J.S. Bach.

Vivaldi was een priester uit Italië die al snel ontheven werd van zijn priestertaken, waarschijnlijk omdat hij tijdens zijn preek ineens op hield met preken om de muziek in zijn hoofd te noteren. Hij mocht zich aan zijn muziek wijden en werd violist in een meisjesweeshuis. Het niveau en aanzien van de meisjes steeg al snel tot grote hoogte onder zijn leiding.

Vivaldi staat garant voor (vaak) heldere, vrolijke maar ook gevoelige en intense muziek. Door zijn priesterschap kon hij niet trouwen en heeft daarom nooit zonen gehad. Of hij bij het schrijven van ‘Cum Dederit’ met weemoed aan het gemis van zonen dacht weet niemand en zullen we ook nooit achter komen.

Vergeet voor even de vertaling en luister naar deze fantastische stem en muziek.  laat je meeslepen door het ‘Cum Dederit’ en je gedachten dwalen door jouw weemoedige hart.

Cum dederit dilectis suis somnum.-
Ecce haereditas Domini, filii;-
merces fructus ventris

Want hij verleent rust aan degenen die hij lief heeft
Zie, een erfenis van de Heer – kinderen
Een beloning, de vrucht van de schoot

Cum Dederit – Vivaldi – Maarten Engeltjes

 

Een countertenor is een volwassen man die zingt met een stembereik dat overeenkomt met dat van een alt door gebruik te maken van de kopstem.
Niet alleen countertenors gebruiken hun kopstem maar ook hedendaagse zangers maken gebruik van de kopstem, zoals The Beach Boys, Gerard Joling en de helaas overleden Freddy Mercury.

Een fijn Zwijmel weekend

Voor meer Zwijmels op zaterdag kijk bij Irispapilio    

   

 

23 reacties op ‘Z.O.Z. Cum Dederit – Antonio Vivaldi

    1. Ik vind het prachtig, om veel redenen. De voornaamste reden: het raakt mijn ziel op een wijze die ik niet kan verklaren. Maar misschien wel juist daarom raakt het mij…

      Liked by 1 persoon

      1. Waarschijnlijk heeft de componist het ook zo bedoeld met het schrijven van dit stuk. De zang en muziek is zo mooi dat tekst er eigenlijk niet toe doet, maar zonder tekst kom je niet tot het schrijven van deze weemoedige klanken. Ik wordt er zelf stil van, zo mooi.

        Liked by 1 persoon

    1. Dat zal ongetwijfeld. Helaas kunnen we dit jaar de Mattheus niet live zien, een overvolle agenda. Volgend jaar moeten we daar wel rekening mee houden.

      Like

  1. ik kende hem al….zijn optreden bij paul was een cadeautje, dat zie ik nooit thuis, altijd bij mjin maandagmeneer.. en wij verheugen ons op Verdi’s Reqiem as vrijdag 😉

    xxx

    Liked by 1 persoon

    1. Oohh wat leuk. Ga je met de maandagmeneer naar Vredi? Vast erg mooi. Ik heb hem nog nooit in het echt gezien. Geniet ervan vrijdag.👍👍👍👍

      Like

  2. Het is héél knap wat deze man doet, spatzuiver en reuze beheerst. Ondanks de bewondering hou ik toch niet echt van dit soort stemmen,( ook niet van de hoge vrouwenstemmen trouwens) al schiet er wel eens iets tussendoor dat ik echt kan waarderen.. Zo vind Ik Joling een gruwel maar vond ik Freddy Mercury geweldig.

    Liked by 1 persoon

    1. Ja dat vind ik nou ook zo knap. Het lijkt geen enkele moeite te kosten. Treedt Mercury vond ik ook zo geweldig. Sopranen ben kon ook niet zo weg van maar de countertenor of alt zijn favoriet bij mij. Vooral deze stem.

      Like

  3. Ik krijg vaak nare rillingen van kopstemmen, maar deze is mooi. Toch zat ik vooral ook te kijken naar het gebruikte instrumentarium, dat ene heel lange instrument, is dat een soort luit?

    Liked by 1 persoon

    1. Moet ik even naar kijken maar er het Orkest van de achttiende eeuw maakt gebruik van deze oude instrumenten en Vivaldi was uit de 18e eeuw. Ik kan het me niet meer herinneren maar ik denk dat zij hem hier begeleiden.

      Like

Reacties zijn gesloten.