Minivakantie Texel

Een zalig lang weekend verbleven wij op Texel met de beste gidsen en vogelaars die we ons maar konden wensen.
Ooit waren wij er eens eerder maar toen hadden we geen tijd om van het eiland te genieten. Afgelopen weekend hebben we dat onder deskundige begeleiding over kunnen doen.

Bewapend met fietsen, winterjassen, handschoenen, mutsen vertrokken we vrijdag naar Texel. Geen idee wat we precies konden verwachten behalve dat het koud zou worden.
Per fiets, soms aangedreven door de wind en soms aangedreven door oer spierkracht. zijn we het eiland wezen verkennen. Tot twee keer toe 40 km. over Texel gezworven en genoten van het landschap met zijn natuurlijke inwoners en de uitleg over Texel.
Zo kwamen we er achter dat het eiland niet alleen uit toerisme bestaat maar een heel interessant eiland is, een vogeleiland met prachtige natuur die wordt beheerd en beschermd.

Wisten wij veel. Onze blik is vaak op de stad gericht maar de herrie van de stad en de vaak vele toeristen misten we niet in het minst.
Onze vrienden ontpopten zich als echte vogelaars en hebben ons zoveel vogels laten zien en gewezen dat we er tureluurs van werden. Naast de vogels vlogen de namen van de eenden, meeuwen, roofvogels, strandvogels ons om de oren.
Met open mond en oren hebben we gekeken en geluisterd naar alles wat er verteld werd.

Gaan we al die vogels en hun namen onthouden? Nee, lang niet en dat geeft ook niets want als we wat mij betreft volgend jaar weer gaan vertellen ze ons gewoon alles weer overnieuw.
Misschien hebben we wat bijgeleerd, dat hoop ik wel,  maar mocht dat niet zo zijn, onze aandacht hebben ze opnieuw en zij gaan zeker weten weer los.
Texel is vooral tijdens het broedseizoen in het voorjaar zeer de moeite waard.

40 reacties op ‘Minivakantie Texel

1. prachtig AnneMarie
    veel gezien en geleerd , en voor de mooie namen ga jij graag op herhaling
    neem het je niet kwalijk hihi
    fijne avond groet

1. ik ken er wel wat van , maar vergeet er ook altijd velen 🙂
        was nog nooit op de eilanden , ga er binnenkort aan beginnen , en begin dan met Schiermonnikoog , wil ze allemaal bewandelen 🙂
        om en om met Zeeland

2. Ik moest lachen toen ik las dat je er tureluurs van werd. Texel is een fijn eiland. Het duurde even voordat het, zoals de andere Waddeneilanden dat allang gedaan hadden, onder mijn huid kroop. Maar nu ben ik er graag, ook zonder in het bijzonder te letten op vogels, want daar heb ik nul verstand van.

Liked by 1 persoon

1. Hi hi, je begrijpt het dus. Heb er verder nog niemand over gehoord terwijl ik de naam toch al veel langer ken.
      Ik denk dat wij inmiddels wel wat kunnen met de waddeneilanden. Voorheen begrepen we dat niet zo maar we krijgen het door. Eindelijk en na dit weekend wil ik best weer eens vogels spotten.

3. Hoi AnneMarie, mooie foto’s van al die vogels. Die rondjes in de wand, is dat voor de gierzwaluwen?
    groetjes, Stien

Liked by 1 persoon

1. Ik heb me laten vertellen dat het oeverzwaluwen zijn. Hier zijn er betonplaten tegen de oever geplaats met gaten waarin de zwaluwen kunnen nestelen.
      Normaal maken zwaluwen zelf gaten in de oever om te nestelen.
      Het was knap lastig om ze te fotograferen maar ik heb er een weten te vangen op de gevoelige plaat.

4. Mooie beelden én vogels. Wij waren er 20 jaar geleden en deze zomer ook voor een dagje ingepland. Ik krijg er echt zin in bij het lezen van je logje👍

Liked by 1 persoon

1. Ahh, dat is mooi. Wij hebben er genoten maar dat kwam ook door onze gidsen. Door hun verhalen werd het ineens een stuk interessanter. Ik denk dat we een beetje verliefd aan het worden zijn op Texel.

1. Ohh wat leuk dat er bij jullie ook zoveel vogels zijn. Het is veel leuker om wat kennis te hebben over wat je ziet. Wij hebben al gezegd terug te willen maar dan met onze andere camera’s. Nu kon ik dus heel goed zien dat mijn grotere camera veel scherpere foto’s maakt en m’n echtgenoot wil zijn spiegelreflexcamera ook weer tevoorschijn halen.
      Maar dat niet alleen, we willen ook leren herkennen en spotten van de vogels.

Liked by 1 persoon

1. Je maakt me enthousiast om naar Zeeland te gaan. Nu om vogels te spotten.
          Het lijkt me een heerlijk vooruitzicht voor je om straks bijna vanuit je achtertuin vogels te kunnen spotten.
          Op Texel waren ook excursies onder begeleiding van een ervaren vogelaar. Wij hadden onze eigen gids maar dat was anders een altenatief geweest voor ons.

5. ha die AnneMarie
    sinds we geen kwartje meer hebben , valt deze ook minder snel 🙂
    maar je begreep het nadien wel , ja je kan blijven mokken en treuren , dat wat je voorheen wel en nu niet meer kan , lost niks op , ik heb nog 1 knop te gaan , stoppen met de pinten pppfffttt

ja onverwacht een geheel huid onderzoek , maar al was wel , ik zit goed in m’n vel

slaap wel

6. De waddeneilanden zijn geweldig, al vind ik Texel dan het minst, te groot, te druk en teveel autowegen. Maar wat jij laat zien is er natuurlijk óók allemaal. Ik herken een fazant nog wel, en een stern, een lepelaar misschien maar de rest gooi ik allemaal door elkaar.

Liked by 1 persoon

1. Het was er nu niet echt druk maar ik kan me heel goed voorstellen dat het van de zomer wel stervensdruk is. Wij zijn eigenlijk niet in de dorpen geweest alleen maar langs de vogelreservaten gefietst. We wilden maandag ochtend in den Burg koffie drinken maar daar was geen doorkomen aan. Zoveel toeristen. We zijn maar snel terug gegaan naar her vaste land.

1. Het is op alle eilanden druk tijdens vakantie maar Texel is het snelst te bereiken en de auto kan makkelijk mee , korte oversteek dus dáár is het het drukst van allemaal. Je voelt je ook minder eilander daar.

Liked by 1 persoon

7. Texel is een zalig eiland! Ben er vroeger heel vaak op vakantie geweest en dat voelde altijd als thuiskomen!
    Tegenwoordig maar af en toe een keer in de paar jaar. Wordt trouwens tijd… 😉

8. Prachtig hoor al die vogels… die kluut vind ik zo mooi nog nooit gezien, de rest het meeste wel. Twee jaar geleden een week Terschelling ook zo prachtig kon er niet genoeg van krijgen.. Mooi hoor die waddeneilanden.

Liked by 1 persoon

1. In 2 dagen tijd hebben we zoveel vogels gezien mede dankzij de uitleg van onze vrienden.
      Zelf was ons dat jiet gelukt. Nu weten we al veel beter waar we op letten moeten.

1. Ja een gids is altijd mooi en daar leer je best veel dingen van. Wij hebben dat niet gedaan. Met boekjes zelf op stap gegaan. Wim was er al heel veel jaren geweest dus wist er ook veel van. dat scheelde wel.

Liked by 1 persoon

1. Je hebt gelijk hoor. Mijn zus en ik gaan ook als we op vakantie zijn regelmatig met een boswachter of gids op stap. Die weten zoveel te vertellen.

9. Mooi verslag van een interessante vakantie. Herkenbaar verhaal. Had jij ook het gevoel na een paar dagen eiland dat je tempo veel lager begint te liggen en dat dat stadse jachtige je plotseling zo vreemd voorkomt?